هادی علیجانی | اول مرغ بود یا تخم مرغ


هادی علیجانی

هادی علیجانی | اول مرغ بود یا تخم مرغ
یادداشتی بر نمایشگاه هادی علیجانی در گالری پروژه‌های آران با عنوان Match point

سایت تندیس به قلم نویسنده مخاطب: فاطمه بهمن سیاهمرد

aran gallery hadi alijani 1

دو تا، چهارتار

آثار علیجانی از اردیبهشت ۹۵ تا آذر ۹۶ دچار تحولاتی متفاوت به لحاظ ادراکی شده است. شخصیت‌های آثار علیجانی از قالب سلف پرتره به قاب روایی مهاجرت کرده‌اند. علیجانی در مقایسه با نمایشگاه‌های پیشینش با حفظ فرم و رنگ و تکنیک در آثارش، بیشتر موج‌های مفهومی را بارور ساخته.aran gallery hadi alijani 5 در مجموعه آثار این نمایشگاه مخاطب درگیر روابط میان کاراکتر‌ها و فضا می‌شود. جدای ارزش گذاری نسبی یا سببی بین شخصیت‌ها، بیشتر کیفیت لحظه است که خودنمایی می‌کند. آن‌هایی که در یک جهش از سطح به حجم، سعی در باورپذیری بیشتر مخاطب از فضا دارند. حتی در آثار نقاشی هم قاب‌ها در ابعدادی بزرگتر خود را مهیا می‌کنند برای روایتی از لحظه. یک قاب از مراسمی که می‌بایست در یاد بماند شاتر می‌خورد.aran gallery hadi alijani 11 رد نگاه هنرمند از حجم‌ها به سطوح و از سطوح به حجم‌ها یا چیدمان‌ها کاملا قابل ردیابی است. گاهی حس می‌کنی چیدمان‌ها از سطح پیشی گرفته‌اند و گاهی هم بالعکس، درست به سان ضرب‌المثل (اول مرغ بود یا تخم مرغ). تأمل در باب این امر شاید محلی از اعراب نداشته باشد. هر چه هست نمایشی از ارتباط دو سویه بین سطح و حجم است و در این میان فیلتر نگاه و عمل هنرمند است که کیفیت بصری اثر را هر لحظه در جهت ارزش‌های خود هنرمند می‌روبد و می‌سابد.aran gallery hadi alijani 3 در قیاس با آثار سال ۹۵، آثار کنونی علیجانی کمی رنگ و بوی ایرانی به خود گرفته و گاهی حس می‌کنی آثار وامدار هنر بومی هستند. این امر خود جای تأمل را برای مخاطبی که آثار علیجانی را دنبال می‌کند، محفوظ نگه می‌دارد. در این مجموعه هم علیجانی توانسته پیرو آثار پیشینش مرز میان فلو و فوکوس را به چالش بکشد، با این تفاوت که این بار این بی‌مرزی در چیدمان‌ها هم به چشم می‌خورد. این وجه در القای تاری در حجم‌ها در نقش پلی است از رویا به حقیقت، از حس به ذهن، از واقعیت به مجاز. این تغییر جوهری در ساختار یک وجه صد در صدی است که چون دمی روح بخش آثار را جانمند می‌کند. خطای دید در حجمی که درست در مقابل توست نه سرابی در کویر، سرگیجه نیست، عروس و دامادی که در نگاهت مدام به تاری می روند. این پرده تار مجازی نیست، وَهم نیست، این ماهیت متعلق خود واقعیت است و در اینجا است که هنرمند در خلاف جهت آب ره پوییده.aran gallery hadi alijani 13

aran gallery hadi alijani 8 55x55
aran gallery hadi alijani 9 55x55
aran gallery hadi alijani 10 55x55
aran gallery hadi alijani 11 55x55
aran gallery hadi alijani 12 55x55
aran gallery hadi alijani 6 55x55
aran gallery hadi alijani 2 55x55
aran gallery hadi alijani 4 55x55

گزارش تصویری نمایشگاه‌های جاری را در لینک زیر مشاهده کنید:

pourya parhizkar 24

رمانتیک سیاه پوریا پرهیزکار در گالری هما

Posted: ۱۳۹۶/۰۹/۱۹

رمانتیک سیاه پوریا پرهیزکار در گالری هما گزارش تصویری نمایشگاه پوریا پرهیزکار در گالری هما با عنوان «همه چیز از یک توپ شروع شد» این هفته در گالری هما شاهد نقاشی‌های پوریا پرهیزکار هستیم که تمامی آنها با مدادرنگی کار شده‌اند. این نمایشگاه با عنوان «همه چیز از یک توپ شروع شد» از تاریخ ۱۷ …

۰ comments

javid ramezani 5

نمایشگاه هویت در گالری استال عمان افتتاح شد |گزارش تصویری

Posted: ۱۳۹۶/۰۹/۱۶

گزارش تصویری نمایشگاه هویت در گالری استال عمان هنرمندان: جاوید رمضانی، مرجان حبیبیان، یواخیم هینزل، مریم محمدی. این نمایشگاه شامگاه روز ششم دسامبر در گالری استال عمان گشایش یافت در این نمایشگاه چهار هنرمند آثار خود با موضوع هویت را به تماشا گذاشتند. مضمون این نمایشگاه برپایه کنکاشی در حال و گذشته، هویت ملی و مهاجرت …

۰ comments

در وب سایت ببینید

به کانال تلگرام تندیس بپیوندید telegram.me/tandismag

Original Article

قبلی از واقعیت #فراتربرو تمدید شد!
بعدی علی روستاییان‌فرد با مجموعه «گالری گردی»

بدون دیدگاه

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =