پوستر و معماری / سام کشمیری


در طبیعت ساختار و هویتی غیرمتغیر و ساکن وجود ندارد. همه چیز درحال تغییر است. روزها، فصل ها، ظاهر و خصوصیات جانداران در حال دگردیسی است و حتی موجودیت ظاهری جاندارانی که نشانه های حیات را از دست داده اند ثابت نخواهد ماند و به اشکال دیگری بدل خواهد شد.
« اساس تلقی ام از طراحی، بر انگاره تغییر و زندگی استوار است. تمام اجزای طراحی را یک شکل مستقل و منحصر به فرد و در عین حال متصل با ساختار دیگر اجزای طراحی می بینم. طراحی برای من زنده، پویا و منعطف در تعاریف و اشکال مختلف است.

تمرکزم برروی پروژه هایی است که متشکل از اجزای مستمر و پویا باشند و تلاشم بر این است که اجزا علاوه بر داشتن خصلت های منحصر به فرد متناسب با مفهوم و کاربرد، دارای خصوصیات مشترک و هم خانواده با یکدیگر و سازنده یک کل به هم پیوسته باشند. به عبارتی دیگر هر جز علاوه بر داشتن فردیت با اجزای دیگر در پیوند و درعین حال در تفاوت باشد و در نهایت کلیتی مستقل را بسازد. سعی دارم ساختاری برای طراحی هایم خلق کنم که زنده و سیال باشد، متناسب با کاربرد تغییر کند و در مواردی قوانین از پیش تعیین شده را زیرپا بگذارد.»

یکی از پروژه های مورد علاقه ام همکاری با کانون معماری و شهر است. مجموعه ای که تا کنون علاوه بر طراحی هویت بصری آن، بیش از بیست بسته طراحی برای برنامه های ماهانه این کانون را در بر گرفته است. کانون معماری و شهر گروهی نیمه‌مستقل متشکل از تعدادی معمار، برنامه‌ریز شهری و طراح شهری است که علاوه بر مشاوره‌ مدیریت موزه هنرهای معاصر، اقدام به برنامه‌ریزی و برگزاری رویدادهای مختلفی در زمینه‌های مرتبط با معماری و مطالعات شهری می‌کند. از جمله‌ این رویدادها، برگزاری برنامه‌های ماهانه‌ نمایش فیلم است که به‌طور پیوسته ، از زمستان ۱۳۹۳ تا به امروز در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران ادامه داشته‌است.

خط مشی این مرکز، گفتگویی بینا-رشته ای با محوریت معماری است. بر این اساس محور طراحی این مجموعه را بر پایه پلان معماری و ارتباطی سیال بین سطوح آن فضا قرار داده ام. حضور هرجزء طراحی را یک ساختمان با پلانی جدید متصور شدم تا نشانه، پوستر و… در هر بار نمایش، قطاع نویی داشته باشند.

همچنین تمرکز بر روی تفکر منطقی معمارانه‌ مدرن – که گرایش به خلوص و سادگی دارد- را با محدود کردن کل مجموعه طراحی ام به استفاده از ساده ترین خطوط هندسی و دو رنگ سیاه و سفید شبیه سازی کردم. از آنجا که محصول نهایی پروژه، باید مجموعه پوستری برای فیلم های مرتبط با معماری می بود، در طراحی این مجموعه تلاش کردم که با کاستن از تمرکز پوسترها بر تصویر انسان ها، روابط انسانی را در عین حاکمیت فضای معمارانه خانه یا شهر به نمایش درآورم.

مطالعه برای رسیدن به چنین ترکیبی، از بازآفرینی روابط پیکره های انسانی با معماری خانه ها و عمارت ها در نگارگری ها آغاز شد. در طراحی هر پوستر تا حد امکان روایتی کامل از موضوع یا داستان فیلم تصویر می شود که استفاده از پرسپکتیو مقامی بازگو کردن این روایت را ساده تر می کند.

  • اشکال گوناگون نشانه، نشانه از جابجایی ۴ جز یک مربع و ساخت شکل نو بر پایه پلان معماری و نقاط مشترک حاصل از گفتگو رشته های مختلف تولید می شود.

  • ترکیب بندی گوناگون پوستر، پایه ترکیب بندی پوسترها همانند نشانه بر پلان معماری و بازآفرینی روابط پیکره های انسانی با معماری و تقسیم بندی در نگارگری ها حاصل شده اند.

  • روابط جز و کل، هریک از واحدها در عین حالی که بخشی از کلیت پوستر هستند در شکل منفرد دارای هویت مستقلی هستند.

  • درتمام پوسترها موضوع داستان را سعی می کنم در قاب پوستر روایت کنم، به عنوان نمونه پوستر فوق در مورد تلاش دو معمار جوان برای اجرای پروژه خود در دهکده ساحلی است که با مخالفت ساکنین بومی دهکده بعد از دو سال پروژه اجرا نمی شود و در نهایت با ناامیدی معماران جوان اجرای طرح کاملا متوقف می شود.

  • تلاش دارم در طراحی پوسترها پلان های تعیین کننده هر فیلم را بازتولید کنم.

  • بهترین منبع الهام برای رسیدن به تناسب مابین پیکره های انسانی و معماری و عمارت ها و روایت همزمان وقوع پلان های مختلف و تقسیم بندی را در نگارگری ها یافتم.

  • تصویر سمت چپ نمایش پوسترهای کانون معماری شهر در پنجمین دوسالانه سرو نقره ای، تصویر سمت راست بازتولید پوستر کانون توسط دانشجویان معماری دانشگاه هنر کرج .

نوشته پوستر و معماری / سام کشمیری اولین بار در روز رنگ پدیدار شد.

Original Article

قبلی فراخوان چهارمین جشنواره سراسری شعر نیاوران
بعدی «به من نگاه کن» مجموعه‌ عکس‌های کیارستمی از لوور در موزه ملی

بدون دیدگاه

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 5 =